MandarineSlice: Capote - pentru CA POaTE

MandarineSlice

Hopefull pessimist...and I am sure the world has not seen enough of me...just as I have definitely not seen enough of it! ;)

Monday, July 03, 2006

Capote - pentru CA POaTE


Poate ca esenta unei persoane sta in drama ascunsa a acesteia sau in lipsa unei drame veritabile..



Stai sa te intrebi...de ce oare si-ar dori un om...relativ normal...scriitor adulat de societate ...frecventant al unor cercuri selecte de cunostinte care il stimeaza si aprecieaza...de ce si-ar dori un astfel de om sa-si complice existenta incercand sa descifreze tainele unei minti bolnave/criminale?
Raspunsul este simplu...pentru ca POATE!!! Pentru ca undeva in adancul sufletului sau zace aceeasi complicitate diabolica, aceleasi vulnerabilitati si sechele care pot determina un om sa comita crima! Pentru ca Truman este fascinat/intrigat/mezmorizat de propria-i persoana si de orice persoana in care se poate regasi, care-i poate oglindi una sau mai multe din laturile personalitatii sale...Perry nu este un criminal oarecare ...ci un criminal a carui minte poate fi intzeleasa si "tradusa" publicului de catre Truman ...Un criminal cu care Perry a copilarit, fara sa-si mai aduca aminte, si de care a fost despartit, fara sa stie, de impactul cu lumea din jur pe care fiecare l-a simtit si trait altfel.

" It's as if Perry and I grew up in the same house. And one day he went out the back door and I went out the front. "

Executia lui Perry nu este o executie oarecare ci finalul perfect pe care il va avea romanul lui Truman "In cold blood"- "Cu sange rece"...

Si oare care din crime este mai grava:
cea comisa de Perry Smith ...sincera in monstruozitatea ei ("I thought that Mr. Clutter was a very nice gentleman. I thought so right up to the moment that I cut his throat.") ...comisa de un orfan de parinti, surori si afectiune care a trait dintotdeuna de partea gresita a legii, fara prieteni sau legaturi de suflet semnificative...un om care nu cunoashte un alt mod de exprimare sau refulare...
...sau cea comisa de Truman cu sange rece ...care reuseste sa inchege o prietenie cu acest criminal sub prextul intelegerii si absolvirii psihologice doar pentru a extrage din acesta seva de informatie si inspiratie pentru un roman genial...Genialitatea are intotdeuna un pret...
Desi iubit si recunoscut pentru calitatile sale, desi bogat prin faptul ca si-a intuit talentul pentru o forma proprie de exprimare, Truman isi asuma riscul si se vrea prietenul acestui criminal, transformandu-i disperarea in speranta... un aparent cautator de dreptate, de justificari pentru actul sau nejustificabil, un prieten de incredere, o salvare neasteptata...nebanuita!
Capote este de fapt drama unui om care isi vinde sufletul sub pretextul unui scop nobil, singura sa justificare fiind de fapt dragostea imensa pentru meseria sa. Realizand gravitatea si profunzimea implicarii sale Capote este tulburat, in sufletul sau se naste o eterna furtuna pe care spera sa o stinga o data cu executia celor 2 criminali. Spera ca moartea acestuia sa fie si absolvirea sa de vina, de remuscari, finalul unei povesti mult prea lungi si dureroase. Din pacate nu este asha...pentru ca desi "In cold blood" ajunge pe rafturile librariilor si are succesul scontat, autorul acestei carti ramane marcat pe vecie de procesul alcatuirii si conceperii acestui volum, se ineaca in bautura, in regrete si in tenebrele ascunse si intunecate ale constiintei sale. Este ultimul act de creatie/conceptie literara pe care reuseste sa-l duca la bun sfarsit. Este actul si sacrificiul suprem, dupa care creatorul este epuizat...Moare...nefiind in stare sa mai duca la bun safrasit nici un roman...Iar in afara scrisului Capote ramane doar carcasa goala a unui om lipsit de valoare...

Capote este un film static, creat prin suspans, o poveste frumos construita, densa, concentrata, dar in primul rand este un film al jocului actoricesc. Despre Philip Seymour Hoffman nu prea mai ramane nik de zis...a meritat intr-adevar Oscarul si toate criticile favorabile...care s-au scris despre el
...Insa spre marea mea uimire nu am vazut mare lucru scris (in afara de Re-publik...bravo baietzi!!!) despre Clifton Collins Jr. interpretul lui Perry Smith!!! Demult nu am mai vazut un criminal portetizat cu atata umanitate. Clifton a reusit un rol frumos, bogat, cutremurator si tulburator ca sa nu mai vorbesc de convingator! Modest, retinut dar cu mici scapari de nebunie si violenta in priviri doar, acesta reuseste sa starneasca compasiunea asemenea unui monstru pe care ai vrea sa-l iubesti...daca n-ai stii ca e un monstru. Pentru ca ...in final..el ramane un monstru...si este eliminat prin urmare! Exceptional actor!!!Desi nu retin presatia sa din alte filme, rolul din Capote e de ajuns sa-l situeze la loc de cinste alaturi de Kevin Spacey in ierarhia mea de cameleoni genialo-diabolici!


Inchei cu aceasta fraza care, desi poate nu-i apartine in totalitate este cat de poate de adevarata si memorabila:

"There are more tears shed over answered prayers, then over unanswered prayers"

Labels:

8 Comments:

Anonymous Anonymous said...

"Demult nu am mai vazut un criminal portetizat cu atata umanitate."

Oz-Inchisoare federala, O.J. Simson, Chopper(film Australia, 1997, Eric Bana) si mai am in minte si alte filme dar nu le mai stiu numele.
Portrete de crimanli umanizati.

Jul 5, 2006, 3:20:00 PM  
Blogger Hiacint said...

M-ai convins să văd filmul, cum nu au făcut-o cele 7-8 cronici deja citite :)
Eu am cam tremurat la cartea "Cu sînge rece", chiar mă gîndeam, ce fel de om e ăla de scrie aşa...

Jul 5, 2006, 6:04:00 PM  
Blogger albeenah said...

pei vedetzi-l!!! si mai vbim dupa...poate reushesc sa citesc si eu cartea pana atunci ;)

Jul 5, 2006, 6:51:00 PM  
Blogger Hiacint said...

Acum cîteva ore am văzut filmul. M-a tulburat, cînd reuşesc să mă adun, poate voi fi şi coerentă :) Mă întreb care din ei a fost adevăratul criminal...

Jul 10, 2006, 6:48:00 PM  
Blogger albeenah said...

Pei asta ma intrebam si eu...orikum...frumos nuh?

Jul 11, 2006, 8:29:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Cata dreptate trebuie sa-ti dau. Seymour face un rol remarcabil, pe buna dreptate premiat.Dar asta o stii deja ca am fost impreuna la film. Abia astept sa citesc si cartea. Singurul film in care l-am mai vazut pe Hoffman este "Parfum de femeie" unde face deasemenea un rol "enervant" de veridic(desi secundar).

Jul 13, 2006, 1:55:00 PM  
Blogger Ovidiu said...

(Imi cer scuze pentru aroganta dar face parte din mine).
Parerea mea e ca nu ati inteles mare lucru... Filmul este despre cum i-a dat Capote o valoare literara unui simplu reportaj si cum, in ciuda afectiunii declarate pentru criminali, a reusit sa inchege ceva atat de obiectiv. Analiza Americii din Cu Sange Rece este, intradevar, o analiza cat se poate de pertinenta, in ciuda faptului ca era indragostit de Perry. Cartea reveleaza ceva in plus. Prefata pe care a scris-o el la carte te face sa intelegi foarte bine crezul lui. Este, pana la urma, vorba despre umanitate in toate formele ei... Si, pana la urma, nu predomina lupta lui Perry si a lui Dick cu lumea, ci a lui Capote.

Aug 1, 2006, 9:09:00 PM  
Blogger albeenah said...

Nu-ti mai cere scuze pt ce nu poti schimba ;)
Cat despre film..e parerea mea...si regretul meu ca n-am ajuns sa citesc cartea...inca. Deci posibil sa ai dreptate...dar e filmul vazut din perspectiva mea. Tu l-ai comentat aici "cu sange rece", eu sunt mai impulsiva si mai naiva asa din fire..si l-am comentat "la cald"...Diferentza intre formele de expresie ale umanitatii pentru ca "Este, pana la urma, vorba despre umanitate in toate formele ei..." ;)

Aug 2, 2006, 11:29:00 AM  

Post a Comment

<< Home